För ett tag sedan hämtade jag ut en låda på ett DHL ombud som var så stor att den inte gick ner i min cykelkorg. Väl hemma öppnade jag och fann bubbelplast, bubbelplast och en låda till. Öppnade den andra lådan och plockade upp en liten tub skönhetsprodukt. Samt ett följebrev med en text om produkten. Blev glad för gratisprodukten men ledsen för all denna emballage. Jag la ut detta på min Instastory. Tre intressanta saker hände. Ett. Min inbox fylldes med hejarop på att jag uppmärksammade detta. Många vittnade om att de beställt typ ett par strumpor och fått dem levererade i en gigantisk låda. Det finns uppenbarligen ett jobb att göra när det kommer till hållbara emballage och tänk kring transport och e-handel. Två. Jag fick svar från både PR byrån och varumärkeschefen på företaget. Två väldigt lika meddelande men ändå så olika. Varumärkeschefen var varm, transparent och ödmjuk. PR byrån snackade om att de vill vara "inkluderande" och även skicka till "de som bor utanför storstaden". För det första känns just ordet inkluderande olämpligt att använda i samband med "de som bor utanför storstaden". Och för det andra säger man inte "de som bor utanför storstaden" om man är en PR-byrå i Stockholm som skickar ett utskick till Sveriges tredje största stad. Tre. En influencerkollega skrev och frågade mig hur jag vågade lägga ut denna kritik. "Är du inte rädd för att inte få fler gratisprodukter skickade till dig?" Visst är detta intressant så säg! Hur vanligt är detta? Vågar influencers inte vara kritiska för att då kanske inte blir bjudna till eventet eller inte få fler gratissaker? I alla fall. Ett paket på posten och massa intressant att fundera på.