Jag har på senaste tiden fått en hel del frågor om mitt jobb. Och lovat både en och flera gånger att göra ett blogginlägg om det. Och nu så! Kommer här. Jag jobbar som AD, Art Director. Världens roligaste jobb om ni frågar mig. Och det har det varit sen jag började jobba för en herrans massa år sedan. Och det är verkligen inget jobb som sett likadant ut genom åren. Eller själva principen är den samma. Man jobbar med kreativitet och ansvarar för att det visuella uttrycket i projekt. Men varje ny kund är en ny bransch att lära känna och genom åren har mer än en ny kanal tillkommit. För tänk ändå. När jag började jobba gjorde man printannonser till tidning, TV reklam och utomhus. Och så lite broschyrer och annat tryckt material. I dag är i princip alla kanaler mer eller mindre på en skärm och alla bilder som tas är mer eller mindre rörliga. Alla projekt grundar sig i en strategi, ett researcharbete och ett insiktsarbete. Men förenklat förklarat så kommer kunden med ett problem (t ex en ny produkt ska lanseras), vi skriver en brief där man bland annat går igenom målet med uppdraget, målgrupp, syfte osv. När kunden godkänt briefen startar vi upp projektet internt. Kreatörerna (AD och copy) får veta förutsättningar så som budget (dumt att föreslå en TV-reklam för kund om de bara har budget till en kampanj för sociala medier). Sen börjar den kreativa processen (som jag berättar om här). Vi presenterar ett par spår för kund. Reviderar och presenterar på nytt. När idé/koncept är godkänt börjar själva produktionen. Och i själva produktionen tas det fram moodboard för bilderna som ska tas, mood för stylist (mat eller kläder), man kollar casting om det ska spelas in film med statister och skådespelare och så väljer man fotograf och produktionsbolag. Och sen utmynnar allt detta i färdig kampanj. Det magiska med jobbet är när man knäcker nöten. Kommer på idén till ett koncept. När man väl har det skalbara konceptet flyter allt på och oberoende av kanal så får man allt att hänga ihop. Som när vi satte "En liten bit av Frankrike" för President brie. I reklamfilmen besöker vi en lägenhet i Paris, en liten bit av Frankrike, osten är ju de facto en liten bit av Frankrike, en annons är en stillbild från en fransk bistro, ett event blir som att besöka en liten bit av Frankrike. Och så vidare. Japp. Det är ett privilegier och enormt kul arbete att jobba med reklam. Mitt råd till dig som läser detta och vill jobba kreativt. Strunta i någon av alla de contentrellaterade utbildningar som finns och satsa på Berghs, Hyper eller t ex YRGO istället. Så mycket roligare att jobba med ett varumärkes position och tonläge än att "bara" fylla olika kanaler med innehåll.