Häromdagen kom Breakit med en granskning som visar att flera tunga bolag – som riktar sig mot en kvinnlig målgrupp genom feministiska budskap – i själva verket ägs av män. Och dagen efter publicerar reklambranschens tidning Resumé en kartläggning av 82 byråer som tydligt visar hur långt kvar den svenska byråbranschen har till ett jämställt ägande. Siffrorna visar att kvinnors ägande inom byråbranschen är mindre än inom samhället i stort. Garbergs Malmö är en av få byråer på listan som har större kvinnligt ägande än manligt. I artikeln intervjuas vår VD och delägare Malin Wikerberg. Bland annat säger hon det viktiga ”När vi startade ville vi göra skillnad för oss själva men också för andra kvinnor i branschen genom att vara förebilder.” När jag läser artikeln och intervjun med Malin blir jag allt lite tårögd. Över att branschen inte kommit längre. Men också enormt stolt över att vi tog steget för åtta år sedan och att vi inte lät oss påverkas av de män som kom med kommentarer, ”goda” råd och gärna ville sätta oss i facket ”tjejbyrå”. Och japp. Många gånger om har denna ”tjejbyrå” genom åren visat killbyråerna vart skåpet ska stå. Så det så.